Vele geschiedenissen, vele inzichten

In 2019 bieden we een programma waarin de (post)koloniale geschiedenis en het Indische materiële en immateriële erfgoed centraal staan. Een overzicht.

Dagelijks - Spreekuren Indische schrijfschool

Bent u bezig met een levensverhaal of denkt u soms ermee te willen beginnen? Wilt u een stukje dat u heeft geschreven laten lezen? Of wilt u advies over boeken uitgeven of drukken? Deze Tong Tong Fair is er elke dag spreekuur van de Indische Schrijfschool in de stand Stichting.

Vilan van de Loo, initiatiefneemster van de Schrijfschool, zit elke dag van 15.00-17.00 uur klaar om al uw vragen te beantwoorden. En: het spreekuur is gratis.

Waar, wanneer

Alle dagen van de 61e Tong Tong Fair, tussen 15.00-17.00 uur.

23 mei - Boekpresentatie: Een foto vertelt. Vijftig familieverhalen van Chinezen uit Indonesië

Op donderdag 23 mei wordt het boek Een foto vertelt. Vijftig familieverhalen van Chinezen uit Indonesië  gepresenteerd. Aan het programma nemen Ing Han Go, Hans Go, Ing Sioe Tan en Ing Lwan Taga-Tan deel. Host is Lina Sidarto.

‘Een foto vertelt’ is ontstaan uit de rubriek ‘Foto met Verhaal’ op de website van de Stichting Chinese Indonesian Heritage Center (cihc). In deze uitgave vinden vijftig foto’s met verhalen een permanente plek. In de verhalen ligt een eeuw geschiedenis van Chinezen uit Indonesië besloten.

De vooroorlogse verhalen spreken meestal van een onbezorgde tijd met titels als ‘Sinterklaas in de tropen’. Maar er wordt ook ingegaan op gevoelige thema’s als het gemengde huwelijk of de realiteit van raciale segregatie in de Nederlands-Indische maatschappij. Hachelijke situaties tijdens de Japanse bezetting worden met humor en incasseringsvermogen doorstaan.

In de naoorlogse jaren treedt een kentering op. Er is meer en meer sprake van een gevoel van onbehagen en onveiligheid, van toenemende druk om uit Indonesië te vertrekken ‘voor de toekomst van de kinderen’. Een voor een druppelt men Nederland binnen. Uit de verhalen spreekt opluchting dat men voor Nederland heeft kunnen kiezen. Maar ergens knaagt de twijfel: ‘Wie ben ik eigenlijk?’

De derde generatie, de kleinkinderen van grootouders die in de jaren vijftig en zestig besloten Indonesië te verlaten, staat onbevangen tegenover de geschiedenis. Vanuit de zekerheid van hun Nederlandse identiteit zijn ze nieuwsgierig naar hun roots. ‘Een foto vertelt’ neemt deze generatie mee naar hun Chinees-Indonesisch verleden.

Samenstelling en redactie: Ing Lwan Taga-Tan, Patricia Tjiook-Liem, Yap Kioe Bing.
Uitgever: Stichting Tong Tong in samenwerking met Chinese Indonesian Heritage Center

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, donderdag 23 mei

23, 26, 30 31 mei - Spreekuren genealogie

Voorafgaand aan ieder programma van het CBG | Centrum voor familiegeschiedenis zijn er spreekuren van de Indische Genealogische Vereniging (IGV) waar u terecht kunt voor tips & tricks. U vindt hen in de stand van Stichting Tong Tong in de Entree. Loop binnen en stel uw vragen!

Waar, wanneer

Stand van Stichting Tong Tong

23 mei, 12.00-12.30 uur
26 mei, 18.30 – 19.30
30 mei, 14.00 – 15.00 uur
31 mei, 14.00 – 15.00 uur

23, 26, 30, 31 mei - Familiegeschiedenis CBG

Wie onderzoek doet naar zijn familiegeschiedenis, komt altijd uit bij het CBG | Centrum voor familiegeschiedenis in Den Haag. In 2019 is het informatiecentrum aanwezig op de Tong Tong Fair, met GenTalks, spreekuren én een kijkje achter de schermen van Verborgen Verleden.

Op de donderdag 23 mei biedt het CBG | Centrum voor familiegeschiedenis in Studio Tong Tong een kijkje achter de schermen van de televisieserie Verborgen Verleden. Martine Zoeteman-van Plet neemt u mee in de stamboom van actrice Georgina Verbaan, die Indische wortels heeft, en vertelt over de research die het CBG doet voor het populaire tv-programma. Hoe beginnen ze een zoektocht?

GenTalks

Op zondag 26 mei en vrijdag  31 mei is er ruimte voor de GenTalks. In Studio Tong Tong geeft het CBG enkele (amateur)genealogen een podium om hun kennis en ervaring op het gebied van historisch onderzoek te delen. In korte presentaties vertellen zij over het onderzoek naar hun Indische stamboom, onder leiding van Vera Weterings en Rob van Drie van CBG.

Spreekuren genealogie

Voorafgaand aan de items van het CBG zijn er spreekuren van Indische Genealogische Vereniging (IGV). U kunt hier terecht voor  tips & tricks. De medewerkers van IGV zitten in de stand van Stichting Tong Tong in de Entree. Loop binnen en stel uw vragen!

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, 23, 26, 30 en 31 mei

23 mei - Depok, de droom van Cornelis Chastelein

Op 23 mei geven fotograaf Geert Snoeijer en historica Nonja Peters bezoekers van Studio Tong Tong een unieke vooruitblik op de tentoonstelling ‘Depok, de droom van Cornelis Chastelein’. Deze tentoonstelling is van 30 juni tot en met 6 oktober in het Westfries Museum in Hoorn te zien.

De tentoonstelling vertelt de voor velen onbekende geschiedenis van een bijzondere Indische gemeenschap. Een geschiedenis die 300 jaar geleden begon. Cornelis Chastelein, een hoge VOC-beambte, liet in 1714 bij testament zijn landgoed en goederen na aan zijn christelijke slaafgemaakten en maakte ze vrij.

Fotograaf Geert Snoeijer en historica Nonja Peters brengen de rijke geschiedenis van Depok tot leven in prachtige portretten van Depokkers in Indonesië en Nederland.Kom naar Studio Tong Tong voor de preview op donderdag 23 mei.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, donderdag 23 mei

24 mei - Geschiedenis van de peranakan kleding

De in Nederland woonachtige Singaporees Christopher Ng vertelt over de kleding van Chinezen in Nederlands-Indië en Indonesië in de 19e en 20e eeuw. In zijn presentatie – met veel foto’s – toont Ng de invloeden op de identiteit van Chinese Indonesiërs en hun gebruik van kledingstijlen in verschillende sociale en culturele situaties. Deze lezing is Engelstalig.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, vrijdag 24 mei

24 mei - Batavia 1627: een virtual reality tour

Benieuwd hoe Batavia eruit zag in 1627? Ad Geerdink van het Westfries Museum in Hoorn, brengt je terug in de tijd met een virtual reality-tour door Batavia anno 1627.

In 2019 is het 400 jaar geleden dat Batavia werd gesticht, het handelscentrum van de VOC in Azië. Het Westfries Museum en VOC-museumschip de Halve Maen in Hoorn staan in hun programmering van dit seizoen stil bij dit historische feit. Het museum lanceert op 30 mei een sensationeel nieuw Virtual Reality programma: Batavia 1627 VR. Bezoekers van Studio Tong Tong kunnen op vrijdag 24 mei al terug in de tijd!

1627

In 1627 liet toenmalig gouverneur generaal Pieter de Carpentier de stad Batavia, toen net acht jaar oud, vastleggen door de landmeter Floris van Berckenrode. Dit resulteerde in een immens grote geschilderde kaart van de stad. Deze was bestemd voor VOC directie. De kaart laat heel mooi het Kasteel van Batavia zien, het fort met zijn vier bastions langs de rivier de Ciliwung die de haven en de ommuurde stad ten zuiden ervan beschermt. In het Kasteel bevonden zich de bestuursgebouwen, pakhuizen, werkplaatsen en woonhuizen van het personeel van de VOC.

Smeltkroes

De stad telt in 1627  een paar duizend inwoners en valt op door z’n schaakbordachtige stratenpatroon en Hollands aandoende grachten. Maar Hollands was Batavia allerminst. De bevolking bestond voor het grootste deel uit Aziatische handelaren en slaafgemaakten, afkomstig uit China, India en de Indische Archipel. Batavia was een smeltkroes van culturen en daarmee ook van bouwstijlen. Zelfs de Hollandse huizen waren aan de Indische omstandigheden aangepast, met overhangende dakranden als bescherming tegen de zon en bijgebouwen om de mensen in slavernij te huisvesten.

Internationale handel

Een smeltkroes is Batavia altijd gebleven. Aan het eind van de 17e eeuw was het handelscentrum uitgegroeid tot een multiculturele stad van 70.000 inwoners en het succesvolle middelpunt van de Hollandse en Chinese internationale handel. Europeanen vormden nog geen 10 procent van de bevolking. Tegenwoordig heet de stad Jakarta en is ze een bruisende metropool met bijna net zoveel inwoners als heel Nederland.

Lees meer over dit bijzondere project op de website van Westfries Museum in Hoorn.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, vrijdag 24 mei

24 mei - Een Indisch kind in Nieuw-Guinea

Onder druk van de internationale gemeenschap droeg Nederland in 1962 haar overzeese gebiedsdeel Nieuw-Guinea over aan Indonesië. Wat waren de gevolgen voor de Indische Nederlanders die daar woonden? Pamela Pattynama geeft een lezing in Studio Tong Tong.

Pamela Pattynama woonde als Indisch meisje van 1955 tot 1962 in Nederlands Nieuw-Guinea. Onder druk van de internationale gemeen- schap droeg Nederland in 1962 haar overzeese gebiedsdeel over aan de nieuwe republiek Indonesië. In de toenmalige kolonie woonden veel Indo’s. Ze kwamen uit Indië en hadden zich als kolonist in dit zogenaamde ‘thuisland’ gevestigd. Of zij kwamen uit Nederland waar zij na de onafhankelijkheid van Indonesië terecht waren gekomen, maar zich niet thuis voelden.

Een Indisch meisjeskind in Nieuw-Guinea

In haar lezing gaat Pamela Pattynama, emeritus hoogleraar (post)koloniale literatuur- en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, in op haar herinneringen aan Nieuw-Guinea. Hoe was het als katholiek Indisch meisjeskind in Nieuw-Guinea op te groeien? Hoe heeft zij de toenmalige raciale en gender-verhoudingen ervaren? Wie werd in de kleine koloniale gemeenschap als hogere klasse beschouwd en wie genoten er status? Foto’s en muziek uit die tijd zullen haar verhaal verrijken.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, vrijdag 24 mei

24 mei - Eerste Generatieshow ‘Frank Boon’

Wie met oprechte belangstelling naar ‘de eersten’ luistert en tegelijkertijd een brug slaat naar de generaties erna, is onderzoeker en publicist Vilan van de Loo. In haar Eerste Generatieshow ontlokt zij haar gasten verhalen die doorgegeven moeten worden.

Eerste Generatieshow 24 mei: Frank Boon

Vilan van de Loo in gesprek met Frank Boon, geboren in Meester CornelisFrank Boon (83) heeft tot dusver een rijk en bewogen leven. “Ik ben geboren in Meester Cornelis,” zegt hij, en wie dát hoort, weet meteen dat er een spannend verhaal gaat komen. Dat klopt. Het gaat over oorlog en liefde, over buitenkampkind zijn, over zijn oom Tjalie (“Mijn vader is zijn jongere broer”) en over het leven in Nederland. Oom Frank is een goede verteller, met humor en inhoud. Een feest om naar te luisteren.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, vrijdag 24 mei

26 mei - Boekpresentatie: Tropenjazz. Jazz in Indië. 1918–1951

Op zondag 26 mei presenteert Henk Mak van Dijk, pianist en muziekantropoloog, zijn langverwachte boek: Tropenjazz, ‘Jazz in Nederlands-Indië 1919–1950.  Tropenjazz gaat over jazz in Nederlands-Indië, vanaf het eerste jazznummer Fidgety Feet gespeeld in 1919 tot serieuze luister jazzconcerten eind jaren dertig.

Tropenjazz tovert de lezer een uitbundige wereld voor van vrolijke jazz, gespeeld door orkesten in alle soorten en maten: scheepsorkesten van de grote ocean liners, topensembles van overzee, de Manilla jazz, bioscooporkesten, schoolbandjes, Indo-Europese jazzorkesten en inheemse bands. Een regen van afbeeldingen, advertenties en zeldzame foto’s illustreert bands, solisten, sociëteiten, hotels, dancings, zwembaden, grammofoons en platen, Hollywood-muziekfilms en de radio.

Blanke superioriteit

Tussen de regels door maakt u kennis met de schaduwenkanten van de Indische jazzwereld: de context van de koloniale samenleving, koloniaal gedachtegoed over blanke superioriteit, discriminatie van Indo-Europese musici, economische malaise, de Japanse bezetting, naoorlogse ontreddering en een gedwongen vertrek uit Indië voor vele jazzmusici. De epiloog opent een venster op zowel internationaal gewaardeerde Indische jazzjongens in het naoorlogse Nederland als jazz in Indonesië.

Tropenjazz wil vooral een ervaring bieden, verbazen over een wervelende jazzwereld die weliswaar voorgoed verdwenen is, maar een nieuw momentum zeker verdient.

Met een voorwoord van Naresh Fernandes, schrijver van Taj Mahal Foxtrot: The Story of Bombay’s Jazz Age.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, zondag 26 mei

27 mei - Dossier Indië met Thom Hoffman

De tentoonstelling Dossier Indie in het Wereldmuseum in Rotterdam beoogt een vollediger verhaal over de koloniale geschiedenis te vertellen dan de meeste Nederlanders tot nu toe kennen. In foto en film wordt teruggeblikt op een roerige en verwarrende laatste eeuw, de periode 1840 tot de soevereiniteitsoverdracht in 1949. De tentoonstelling is opgezet als een essay, de bezoeker wordt rondgeleid door samensteller Thom Hoffman. Hij is ook te gast in Studio Tong Tong om te vertellen over Dossier Indië en gaat in op het mythische beeld van de kolonie, dat bewust en onbewust werd gecreëerd.

Meer dan 10 nationale musea, van Rijksmuseum tot Bronbeek, van Tropenmuseum tot Filmmuseum EYE, werken samen aan deze tentoonstelling die op 6 september in het Wereldmuseum in Rotterdam opent.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, Maandag 27 mei

27 mei - Frans Leidelmeijer over de architectuur van Batavia

‘Architectuur van Batavia van vroeger tot nu’, presentatie door Frans Leidelmeijer

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, maandag 27 mei

28 mei - De stille kracht van de vlieger

De eerste afbeelding van vliegeraars in de Westerse wereld verscheen kort na 1600, als illustratie bij een gedicht dat ‘Kinderspel’ heette. De prent beeldt kinderen af die hoepelen, tollen, blindemannetje spelen, knikkeren, enzovoort. Waarom werd vliegeren hier afgebeeld als een van die spelletjes voor kleine kinderen? In Azië, waar hij vandaan kwam, was vliegeren immers bepaald niet kinderachtig. Integendeel!

In Azië werden vliegers gebruikt in allerlei ceremonies, om vuurwerk op te laten, of als hulpmiddel bij het vissen. En dan was er —  en is er nog steeds — het vechtvliegeren, waarbij de lijn met glassplinters wordt ingesmeerd en je de lijnen van de tegenstander moet zien door te snijden.

Geen onschuldig kinderspel

Dat de vlieger in Nederland al meteen een onschuldig kinderspel werd, is een van de raadsels die de verhouding tussen vliegeren in het Westen en het Oosten omgeven. In hun bijdrage aan de Tong Tong Fair 2019 vertellen de literatuur- en cultuurhistorici Gert-Jan Johannes en Inger Leemans meer over de verschillen en overeenkomsten. Voor hen gaat het niet om de geschiedenis van de verschillende typen vliegers of hoe je ze moet maken. Ze interesseren zich voor de vraag: wat doet die vlieger daar? Waarom zien we in de Nederlandse beeldende kunst en literatuur zo vaak een vlieger? Wat willen de kunstenaars, schrijvers en dichters daarmee zeggen? Speciale aandacht is er voor auteurs als Multatuli en Marion Bloem, die in hun werk de moeizame verhouding tussen het Oosten en het Westen aan de orde hebben gesteld. Is het toevallig dat ze herhaaldelijk over het vliegeren hebben geschreven?

Gert-Jan Johannes was tot zijn pensionering in 2016 verbonden aan de Universiteit van Utrecht. Inger Leemans is hoogleraar cultuurgeschiedenis aan de Vrije Universiteit. Gezamenlijk publiceerden zij onder meer Worm en donder, een literatuurgeschiedenis van de 18de eeuw. In voorbereiding is De vliegende Hollander, een cultuurgeschiedenis van het vliegeren in Nederland.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, 28 mei

28 mei - 1949. Het jaar van de scheiding

De peranakan geschiedenis staat in meer lezingen centraal in Studio Tong Tong. Zo spreekt onderzoeker dr. Patricia Tjiook-Liem over de gevolgen, de keuzes en dilemma’s die de toescheidingsovereenkomst van 1949 bracht voor verschillende bevolkingsgroepen in Indonesië en de Chinezen in het bijzonder.

Met de soevereiniteitsoverdracht in 1949 werd formeel de ‘scheiding’ van Nederland en Indonesië uitgesproken. Daarbij werd onder andere overeengekomen dat de bevolking van Indonesië een keuze moest maken over hun nationaliteit. Voor sommigen was er geen twijfel, voor anderen lag dat ingewikkelder. De toescheidingsovereenkomst van 1949 bepaalde dat zij die tot 27 december 1949 onderdanen en burgers waren van respectievelijk het Koninkrijk der Nederlanden en de Republiek Indonesië, twee jaar de tijd hadden om voor een nationaliteit (de Nederlandse of de Indonesische), te kiezen. Een keuze die hun verdere toekomst zou bepalen.

Patricia Tjiook-Liem, die eerder onderzoek deed naar gelijkstelling en onderdaanschap in Nederlands-Indië, duidt de gebeurtenissen in haar lezing ‘1949. Het jaar van de scheiding’.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, dinsdag 28 mei

28 mei - Documentaire over de MS Oranje

Het iconische schip de MS Oranje was een luxe passagierschip maar werd tijdens de Tweede Wereldoorlog een hospitaalschip, daarna het vehikel dat vele Indische Nederlanders zou repatriëren. Op dinsdag 28 mei ziet u in Studio Tong Tong de documentaire MS De Oranje, met een inleiding door Sara Keijzer. I.s.m. Het Scheepvaartmuseum, Amsterdam

Van passagiersschip tot repatriëringsboot

De Oranje nam tijdens zijn leven verschillende rollen en gedaanten aan. Het werd eind jaren ’30 gebouwd als luxe passagiersschip. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kreeg dit droomschip al snel een ander doel: het werd een hospitaalschip om gewonden op te vangen en werd vanaf eind 1945 het vehikel waarmee Indische Nederlanders – na ontberingen in interneringskampen en onrusten tijdens het dekolonisatieproces – ‘terug’ voeren naar Nederland. Een lange reis naar een nieuwe wereld en een nieuw thuis, waar men soms niet direct met open armen werd ontvangen.

In de jaren ‘50 werd het schip verbouwd tot cruiseschip, maar het kon die rol vanwege de opkomst van de burgerluchtvaart en de all-in-zonvakantie niet lang vervullen. In 1964 werd de Oranje verkocht en na een verwoestende brand ging het schip in september 1979 roemloos ten onder, toen het op weg naar de sloop zonk in de Grote Oceaan.

Symbool

Ook vandaag de dag spreekt het schip nog tot de verbeelding. Niet alleen omdat de Oranje het grootste, mooiste en snelste schip was dat ooit op een Amsterdamse werf werd gebouwd, maar ook omdat het schip symbool  staat voor de veranderende relatie tussen Nederland en Indonesië ten tijde van het dekolonisatieproces.

Voor meer informatie: www.hetscheepvaartmuseum.nl

Waar, wanneer

Studio Tog Tong, dinsdag 28 mei

28 mei - Getuigen & Tijdgenoten over Indonesië 1945–1949

Aan de hand van interviewfragmenten, foto’s en documenten uit en over 1945-1949 nemen we u mee in de groeiende collectie van ons project. Welke verhalen delen getuigen met ons over de periode ‘45-‘50 met ons? Welke waarde hebben die geluidsfragmenten, documenten en foto’s bij het vertellen van hun verhalen? En wat is de rol van kleine verhalen in het schetsen van een bredere geschiedenis?

Eveline Buchheim, Fridus Steijlen en Stephanie Welvaart bespreken fotoboeken die Nederlandse veteranen hebben samengesteld op basis van foto’s uit hun diensttijd in Indonesië. Waren dit vooral persoonlijke herinneringsboeken of reconstructies voor het thuisfront? En hoe wordt er nu terug gekeken op de ervaringen indertijd? Aan de hand van brieven van een destijds 16-jarig meisje met haar tante, spraken we met haar over haar ervaringen in kamp Candy, hoe kijkt zij nu terug op haar verslaglegging als tiener.

Soms reiken verhalen verder dan het individu of de familie. Dit jaar is het 70 jaar geleden dat het Indonesische leger op 1 maart Yogyakarta aanviel en daarmee de wereld liet weten dat Indonesië, na de gevangenneming van Soekarno in december 1948, nog steeds bestond. Het project G&T was bij de herdenking, op de Tong Tong Fair een verslag.

Binnen het onderzoeksprogramma Onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië, 1945-1950 richt het project Getuigen & Tijdgenoten zich speciaal op het verzamelen van de ervaringen van betrokkenen in Nederland, Indonesië en eventueel andere landen. Het project Getuigen & Tijdgenoten wil een brug slaan tussen de mensen die tussen 1945 en 1950 in Indonesië verbleven en de onderzoekers van het onderzoeksprogramma. Door persoonlijke verhalen uit de periode 1945-1950 te delen met de onderzoekers kunnen die ervaringen bijdragen aan het scheppen van een completer beeld van de dekolonisatie.

Dit project wordt uitgevoerd door: Fridus Steijlen, Eveline Buchheim en Stephanie Welvaart.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, dinsdag 28 mei

29 mei - Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen

Prof dr. Fridus Steijlen vertelt over de de onverwachte wissel voor 3.500 Molukse KNIL-militairen en hun gezinnen.

De soevereiniteitsoverdracht aan Indonesië zeventig jaar geleden en de politieke ontwikkelingen die daarna plaatsvonden betekenden voor een groep van 3.500 Molukse KNIL militairen en hun gezinnen en onverwachte wissel van sporen. Zij waren van plan om naar huis te gaan, maar eindigden in 1951 in Nederland. Fridus Steijlen — bijzonder hoogleraar Molukse migratie en cultuur aan de VU vanwege het Moluks Historisch Museum —  zal in zijn inleiding allereerst ingaan waarom Molukkers in het KNIL terecht kwamen en daar een speciale positie hadden. Om vervolgens te bespreken waarom een deel van hen in Nederland belande en waarom dat voor hen een onverwachte spoorwissel was.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, woensdag 29 mei

30 mei - Peranakan stamboom

Op 23 mei wordt het boek Een foto vertelt gepresenteerd. Het boek documenteert honderd jaar peranakan geschiedenis in vijftig verhalen met foto’s. Het is niet eenvoudig om een peranakan stamboom uit te zoeken, maar Louise Rahardjo deed het én heeft tips. Louise moest deels afwijken van het CBG Stappenplan vanwege haar Chinees-Indonesische roots. Op 30 mei deelt ze haar bijzondere ontdekkingsreis.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, dinsdag 30 mei

31 mei - Eerste Generatieshow ’Boen H. Ong, opvarende van de MS De Oranje’

Wie met oprechte belangstelling naar ‘de eersten’ luistert en tegelijkertijd een brug slaat naar de generaties erna, is onderzoeker en publicist Vilan van de Loo. In haar Eerste Generatieshow ontlokt zij haar gasten verhalen die doorgegeven moeten worden.

Eerste Generatieshow 31 mei: Boen H. Ong

Boen H. Oeng (71) reisde in 1959 als kind op de MS Oranje. Hij was pas tien jaar. Het gezin had alles achter moeten laten: hun vertrouwde bestaan in Bandoeng met de banketbakkerij Prima Vera. Hij vertelt over het leven voor en na de MS Oranje, en over de reis zelf, van serpetines, verplicht kaarten borduren en over de Egyptische goochelaar met zijn kuikentjes, en hij is eerlijk over het eten aan boord: “De aardappels roken muf. Mijn redding was de Heinz tomatenketchup.”

I.s.m. het Scheepvaartmuseum

Waar, wanneer

Studio Tong tong, vrijdag 31 mei

31 mei - 100 jaar kunst verzamelen in Azië

Hoe verzamelaars een topcollectie Aziatische kunst kochten: 100 jaar Vereniging Vrienden van Aziatische Kunst in Amsterdam.

De KVVAK is een levendige vereniging voor liefhebbers en verzamelaars van onder meer Indonesische kunst. Hij werd in 1918 opgericht door privéverzamelaars die naar Indonesië en Zuidoost-Azië reisden en daar in de jaren ’30 topstukken konden kopen. Wie waren deze collectioneurs en wat dreef hen? Renée Steenbergen, kunsthistoricus en bestuurslid van de Koninklijke Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst, geeft een lezing inStudio Tong Tong.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, 31 mei

1 juni - Kick-off ‘Gepeperd Verleden – Seminarsessies’.

In navolging van de succesvolle debatreeks Gepeperd Verleden in 2018, organiseert het Indisch Herinneringscentrum in 2019 verdiepende seminars over actuele – en soms pittige – onderwerpen. Een kick-off in Studio Tong Tong!

In december 2019 organiseert het IHC een publiekssymposium in het kader van 70 jaar soevereiniteitsoverdracht. In de aanloop daarnaartoe vinden verdiepende seminars plaats. Op 1 juni trappen we deze reeks af tijdens de kick-off van Gepeperd Verleden – seminarsessies

De seminars vinden plaats op plekken die in relatie staan tot het thema en bevinden zich op het snijvlak van kunst, actualiteit en wetenschap. Tijdens verdiepende seminarsessies onderzoeken we het spanningsveld tussen soms botsende perspectieven en conflicterende ervaringen over thema’s als herdenken, vieren, representatie van feiten en herinnering in wetenschappelijk onderzoek, musea en de publieke ruimte. Tegen deze achtergrond onderzoeken we de vraag: wie spreekt namens wie als het gaat om het koloniale verleden?

Kick-off  ‘Gepeperd Verleden – Seminarsessies’. O.a. met Remco Raben. I.s.m. Indisch Herinneringscentrum

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, zaterdag 1 juni

2 juni - Marc Tierolf en de wereld van Oma Miet in Batavia

Vilan van de Loo gaat met Marc Tierolf in gesprek over de wereld van Oma Miet in Batavia.

Iedereen kent Marc Tierolf, de Indische culinaire ondernemer. Mede dankzij de kookschriften van zijn overgrootmoeder Miet bouwt hij aan een imperium. Maar wie was Oma Miet eigenlijk, en hoe zag haar Batavia er toen uit? Met foto’s en plattegronden leidt Marc ons rond in het oude Batavia, zodat we in onze dromen nooit meer hoeven te verdwalen. Bonus: hij laat ook zien hoe de straten en huizen er tegenwoordig uit zien. Batavianen, weer erbij!

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, zondag 2 juni

2 juni - Eerste Generatieshow ‘Winnie Goldman’

Wie met oprechte belangstelling naar ‘de eersten’ luistert en tegelijkertijd een brug slaat naar de generaties erna, is onderzoeker en publicist Vilan van de Loo. In haar Eerste Generatieshow ontlokt zij haar gasten verhalen die doorgegeven moeten worden.

Eerste Generatieshow 2 juni: Winnie Goldman

Winnie Goldman (83) voelt zich in balans: in de loop van haar leven heeft ze geleerd haar Indische binnenwereld te verenigen met de Hollandse buitenwereld. Maar dat ging niet vanzelf. In Nederland liep haar levenspad via ups and downs. Winnie: “Op dit moment moet ik vaststellen dat het verleden mij heeft gemaakt tot wat ik nu ben, sterker, met meer inzicht in de gebeurtenissen van alledag. Ik heb eigenschappen in mijzelf moeten ontdekken en gebruiken om een pad te vinden dat bij mij past, waar verleden en heden met elkaar in balans zijn. Samengevat: op een schoen en een slof begonnen en kijk nu: een gelukkig mens!” Kom luisteren naar een bijzondere vrouw uit Semarang.

Waar, wanneer

Studio Tong tong, zondag 2 juni