Het brede aanbod van titels gerelateerd aan Nederlands-Indië en Indonesië is voor velen een reden om de Tong Tong Fair te bezoeken. 

Boekpresentaties, schrijvers te gast in Studio Tong Tong

Met boekpresentaties, interviews en talkshows presenteert Studio Tong Tong een gevarieerd boekenprogramma. De meeste auteurs signeren na afloop in de stand. Hun boeken zijn verkrijgbaar bij de Pasar Boekoe, naast bij Studio Tong Tong. Dit jaar is de Pasar Boekoe (boekhandel) een stuk groter.

23 mei - Boekpresentatie Een foto vertelt

Op 23 mei wordt het boek Een foto vertelt. Vijftig familieverhalen van Chinezen uit Indonesië  gepresenteerd. In de verhalen ligt een eeuw geschiedenis van Chinezen uit Indonesië besloten.

‘Een foto vertelt’ is ontstaan uit de rubriek ‘Foto met Verhaal’ op de website van de Stichting Chinese Indonesian Heritage Center (cihc). In deze uitgave vinden vijftig foto’s met verhalen een permanente plek.

De vooroorlogse verhalen spreken meestal van een onbezorgde tijd met titels als ‘Sinterklaas in de tropen’. Maar er wordt ook ingegaan op gevoelige thema’s als het gemengde huwelijk of de realiteit van raciale segregatie in de Nederlands-Indische maatschappij. Hachelijke situaties tijdens de Japanse bezetting worden met humor en incasseringsvermogen doorstaan.

In de naoorlogse jaren treedt een kentering op. Er is meer en meer sprake van een gevoel van onbehagen en onveiligheid, van toenemende druk om uit Indonesië te vertrekken ‘voor de toekomst van de kinderen’. Een voor een druppelt men Nederland binnen. Uit de verhalen spreekt opluchting dat men voor Nederland heeft kunnen kiezen. Maar ergens knaagt de twijfel: ‘Wie ben ik eigenlijk?’

De derde generatie, de kleinkinderen van grootouders die in de jaren vijftig en zestig besloten Indonesië te verlaten, staat onbevangen tegenover de geschiedenis. Vanuit de zekerheid van hun Nederlandse identiteit zijn ze nieuwsgierig naar hun roots. ‘Een foto vertelt’ neemt deze generatie mee naar hun Chinees-Indonesisch verleden.

Samenstelling en redactie: Ing Lwan Taga-Tan, Patricia Tjiook-Liem, Yap Kioe Bing.
Uitgever: Stichting Tong Tong in samenwerking met Chinese Indonesian Heritage Center
Verkoopprijs € 25,-.

Boekpresentatie

Het boek wordt op 23 mei in Studio Tong Tong gepresenteerd om 15.00 uur.

23 mei - Merel Hubatka over haar debuut ‘Norman’

Vilan van de Loo gaat in gesprek met debuterend schrijver Merel Hubatka over haar roman Norman.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, donderdag 23 mei

23 mei - Pascal Jalhay over Baru Belanda

Marjolein Kelderman interviewt  chefkok Pascal Jalhay, samensteller van het gelijknamige boek Baru Belanda.

In Baru Belanda gaat sterrenchef Pascal Jalhay terug naar zijn roots en het land van zijn vader. Aan de hand van verhalen uit zijn jeugd en gerechten van gastchefs slaat hij een brug: met behoud van het goede van toen en gebruikmakend van de creativiteit en kennis van nu wil hij de Indische keuken weer modern maken. Baru Belanda is een culinaire ode aan de Indische keuken van toen én nu. In dit boek geeft Pascal Jalhay zijn visie op de Indische keuken met de culinaire passie en creativiteit waar hij al sinds jaar en dag om wordt geroemd.
Met medewerking en recepten van o.a. Betty van Bokhoven (De Sawa) en Jermain De Rozario die tijdens de 61e Tong Tong Fair in het Kooktheater optreden. Betty van Enst presenteert op 25 mei haar eigen kookboek, Smaak van De Sawa.

Pascal Jalhay begon zijn horecacarrière op zijn vijftiende bij Hotel Kurhaus en sloot zijn opleiding af bij Chateau Neercanne*. Achtereenvolgens werkte hij bij Au Coin des Bon Enfants, Scholteshof** in België, Restaurant Excelsior* in Amsterdam en was hij van 1998 tot 2003 souschef van La Rive** in het Amstel Hotel. Daarna werd hij executive chef bij restaurant Vermeer in het Barbizon Palace Hotel. Jalhay kookte er twee sterren en kreeg zijn tweede ster van Michelin direct het jaar na het verkrijgen van de eerste ster.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, donderdag 23 mei

25 mei - Boekpresentatie Smaak van De sawa

Op zaterdag 25 mei wordt het kookboek Smaak van De Sawa van Betty van Enst en Allard Sieburgh gepresenteerd. In Smaak van De Sawa hebben Betty van Enst en Allard Sieburgh voor het eerst een selectie van de vele recepten gebundeld, die zij in de afgelopen jaren serveerden aan hun gasten in Smaakstudio De Sawa in Delft. Voor Betty en Allard is de Indische keuken een wereld van heimwee, troost en verlangen. Met hun recepten roepen zij niet alleen de wereld van vroeger op, maar slaan zij ook nieuwe wegen in.

Nieuwe combinaties

Het duo zette De Sawa op als smaakstudio om nieuwe combinaties uit te proberen en om producten te ontwikkelen. Maar vooral ook om hun gasten te verwennen, die zich in de afgelopen tien jaar een paar keer per maand inschreven voor hun befaamde aanschuiftafel. Aan de aanschuiftafel serveerde het tweetal hun gasten steevast een verrassend menu voor: authentiek Indisch met een moderne twist en voorzien van bijpassende wijnen. Het gastheerschap en de uitgelezen wijn-spijscombinaties hebben De Sawa in de loop der jaren behalve een goede naam ook een grote schare trouwe fans opgeleverd. Het fundament voor het succes van De Sawa vormen de recepten van Betty’s moeder Regina. Met liefde geeft het tweetal de familietradities — voorzien van een eigen stempel — door aan nieuwe generaties.

In het kookboek combineren Betty en Allard hun recepten met persoonlijke verhalen. Bovendien komt de lezer te weten welke wijnen het beste passen bij Indische gerechten.

Tijdens de presentatie op 25 mei zal Julya Lo’ko optreden. Zij won in 1985 met Astrid Seriese en Mathilde Santing het Knokke Festival en maakte furore in diverse bands (o.a. Suara Maluku Band en Rainbow Train) en als solo-artiest, trad op in diverse musicals.

Over Betty van Enst

Betty van Enst – van Bokhoven (Jakarta, 1953): chef bij en eigenaar van Smaakstudio De Sawa in Delft en productontwikkelaar bij Vanka-Kawat. Zij kwam in 1956 als lid van een gezin van zes (met Indo-Ambonese ouders) op de Willem Ruys naar Nederland. Sinds de jaren tachtig is zij actief bezig met het verspreiden van het Indische culinaire erfgoed via cursussen, kookworkshops en catering. Zij leerde koken van haar moeder, wier recepten de basis vormen van Betty’s succesvolle eetgelegenheden 50 en De Sawa.

Over Allard Sieburgh

Allard Sieburgh (Kollum, 1973): chef, gastheer, sommelier en smaakontwikkelaar. Allard werd als kleuter al culinair bijgespijkerd door zijn Hollandse ouders. Hij werkte tien jaar als gastheer en sommelier bij sterrenrestaurant De Zwethheul toen hij de overstap maakte naar de Indisch-Indonesische keuken en een buitengewoon succesvolle samenwerking aanging met zijn schoonmoeder Betty, eerst in Indisch eethuis 50 en later in Smaakstudio De Sawa.

25 mei - Marion Bloem - One women showIndische bagage

Marion Bloem kijkt met ons in haar show naar onze ‘Indische bagage’. Over alles wat je ongewild en bewust meezeult van wat je ouders en grootouders je hebben meegegeven, wat je onderweg koestert maar soms opeens denkt te zijn kwijtgeraakt, niet meer terug kan vinden, of juist heel graag van je af zou willen schudden, maar het kleeft aan je als kauwgom aan je schoenen. Samen lachen om wat je op je schouders overal mee naar toe draagt, vaak zonder het te beseffen. Soms met trots. Het is ook weleens een last. En opeens lijkt het of je (groot)ouders het hebben meegenomen in hun graf en loop je er overal naar te zoeken: onze Indische bagage. Het is niet alleen maar eten, dansen en de tjebokfles, adoeh, betoel, het is me wat!

Marion Bloem treedt op onder muzikale begeleiding van Jeff Hofmeister, Walther Muringen en Kim Soepnel van Volksoperahuis.
Met songs van Jef Hofmeister (alterego Hot Eddy).

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, zaterdag 25 mei

26 mei - ‘Het kind met de Japanse ogen’ van Reggie Baay

Op zondag 26 mei interviewt historicus Sanne Ravensbergen schrijver Reggie Baay over zijn boek Het kind met de Japanse ogen. Dit boek werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs 2019.

Het kind met de Japanse ogen van Reggie Baay is een documentaire roman over de gruwelijke en onontkoombare gevolgen van de oorlog. Maar het is ook een roman over de veerkracht van de mens die, hoe wreed het lot ook is, altijd blijft zoeken naar manieren om te overleven.

Nederlands-Indië, 1939. Een jonge man tekent voor het koloniale leger en komt vervolgens in Japanse krijgsgevangenschap terecht waar hij dwangarbeid moet verrichten aan de beruchte Birma-Siamspoorlijn. Als hij na drieënhalf jaar van ontberingen wordt bevrijd en de draad van zijn leven weer hoopt op te pakken, wordt hij aansluitend een volgende oorlog in gestuurd: de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog die in zijn geboorteland is losgebarsten. Als na de Politionele Acties in december 1949 de soevereiniteitsoverdracht plaatsvindt en hij met zijn prille gezin naar Nederland vlucht wordt hij geconfronteerd met herinneringen en trauma’s. Die strijd wordt er niet gemakkelijker op als blijkt dat zijn zoon de ogen van de vijand als een kaïnsteken zijn leven lang met zich mee zal moeten voeren.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, zondag 26 mei

26 mei - Boekpresentatie Tropenjazz. Jazz in Nederlands-Indië 1919–1950

Op zondag 26 mei presenteert Henk Mak van Dijk, pianist en muziekantropoloog, zijn langverwachte boek: Tropenjazz, ‘Jazz in Nederlands-Indië 1919–1950.  Tropenjazz gaat over jazz in Nederlands-Indië, vanaf het eerste jazznummer Fidgety Feet gespeeld in 1919 tot serieuze luister jazzconcerten eind jaren dertig.

Tropenjazz tovert de lezer een uitbundige wereld voor van vrolijke jazz, gespeeld door orkesten in alle soorten en maten: scheepsorkesten van de grote ocean liners, topensembles van overzee, de Manilla jazz, bioscooporkesten, schoolbandjes, Indo-Europese jazzorkesten en inheemse bands. Een regen van afbeeldingen, advertenties en zeldzame foto’s illustreert bands, solisten, sociëteiten, hotels, dancings, zwembaden, grammofoons en platen, Hollywood-muziekfilms en de radio.

Blanke superioriteit

Tussen de regels door maakt u kennis met de schaduwenkanten van de Indische jazzwereld: de context van de koloniale samenleving, koloniaal gedachtegoed over blanke superioriteit, discriminatie van Indo-Europese musici, economische malaise, de Japanse bezetting, naoorlogse ontreddering en een gedwongen vertrek uit Indië voor vele jazzmusici. De epiloog opent een venster op zowel internationaal gewaardeerde Indische jazzjongens in het naoorlogse Nederland als jazz in Indonesië.

Tropenjazz wil vooral een ervaring bieden, verbazen over een wervelende jazzwereld die weliswaar voorgoed verdwenen is, maar een nieuw momentum zeker verdient.

Met een voorwoord van Naresh Fernandes, schrijver van Taj Mahal Foxtrot: The Story of Bombay’s Jazz Age.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, zondag 26 mei

28 mei - Yvonne Keuls met ‘Anak Betawi’

Yvonne Keuls (Batavia 1931) is een van Nederlands’ meest gelezen, geliefde en geprezen auteurs. Op 28 mei houdt de schrijfster in Studio Tong Tong een causerie over Batavia, waar zij in 1931 werd geboren. Reserveren verplicht!

Haar onderwerpen zijn divers: van sociale romans zoals  Jan Rap en z’n Maat tot boeken over Indisch leven, zoals haar Indische tantes – over de lotgevallen van haar Indische grootfamilie. De gemeente Den Haag kende Yvonne Keuls in 2012 de prestigieuze Cultuurprijs toe. Van dat prijzengeld, aangevuld met een zeer succesvolle crowdfunding, liet Keuls een standbeeld van haar Indische Tantes maken. Het staat normaliter op de Frederik Henrdriklaan in Den Haag, maar van 23 mei t/m 2 juni 2019 bij de entree van de Tong Tong Fair.

Waar, wanneer

Op 28 mei houdt Yvonne Keuls in Studio Tong Tong een causerie over Batavia, waar zij in 1931 werd geboren.

Reserveren verplicht

Uitsluitend op de dag van het optreden kunt u een (gratis) reserveringsbewijs afhalen bij de Infobalie in de Entree. Voor Sobats, donateurs van Stichting Tong Tong, reserveren we standaard een aantal zitplaatsen. U dient 5 minuten voor aanvang van de voorstelling aanwezig te zijn. Bent u er niet, dan vervalt uw reservering en maken we iemand anders blij.

29 mei - Katong Batja met Adriaan van Dis, Dinah Marijanan en Sylvia Pessireron

Het Moluks Historisch Museum presenteert een bijzonder literair programma ‘Katong Batja’ (Wij Lezen) met een unieke ontmoeting tussen Adriaan van Dis en zijn favoriete Molukse auteurs Dinah Marijanan en Sylvia Pessireron.

Over ‘Gesloten Koffers’ van Pessireron vertelde Adriaan van Dis: “Nu ik na jaren het boek weer doorblader, voel ik opnieuw de verontwaardiging die me tijdens het lezen overviel… KNIL-soldaten die met valse verwachtingen uit Azië naar Nederland kwamen, wachtend op terugkeer naar een vrije Molukse republiek die alleen op papier bestond.”.

‘Njonja’ van Dinah Marijanan, een publicatie over het leven dat Njonja Soumokil deelde met haar man Chris Soumokil, de tweede president van de Republiek der Zuid-Molukken, van 1951 tot zijn executie in 1966, is volgens van Dis “Een aangrijpend verhaal van een bijzondere vrouw. Het is opgeschreven. Het zal niet vergeten worden”.

Het lezen van hun boeken bevestigde Adriaan van Dis in zijn verontwaardiging over de bejegening van Molukkers door Nederland. Van Dis heeft een bijzondere band met de  Molukken: de vader van zijn halfzussen kwam oorspronkelijk van Banda.

Onder leiding van Rocky Tuhuteru spreken de drie auteurs over het Molukse verhaal in het Nederlandse literaire landschap.

Waar, wanneer

Studio Tong Tong, woensdag 29 mei

30 mei - Batavia in de ogen van Lin Scholte en Tjalie Robinson

Was Batavia vrouwelijk of mannelijk? De Indische hoofdstad door de ogen van Lin Scholte en Tjalie Robinson.

De meesten van ons hebben Batavia leren kennen door de literatuur. Vanaf het begin hebben literaire auteurs de stad beschreven, verheerlijkt of verguisd. Zij kozen de “Koningin van het Oosten” als het decor van de avonturen waarin hun personages meegesleept werden. Of ze gaven hun herinneringen de vrije loop en schetsten de contouren van een eigen Batavia. Zo weten wij hoe de stad de ene bevolkingsgroep ongekende vrijheden bood en de andere vergaande beperkingen oplegde. Maar hoe zat dat met vrouwen en mannen? Hoe verschillend hebben zij de stad ervaren? Wat stond de stad een man toe en welke ruimte kregen de vrouwen? Experts Vilan van de Loo en Edy Seriese gaan onder voorzitterschap van Pamela Pattynama in op het werk van Lin Scholte en Tjalie Robinson. Hoe zag Batavia eruit door de ogen van Lin en Tjalie?

Waar, wanneer

Studio Tong, donderdag 30 mei