De donkere kamer van Indië; Beelden van de volgende generatie
Hoe kijken jongere kunstenaars terug op het koloniale verleden? Dat lieten drie beeldmakers op de 62ste Tong Tong Fair (2022) zien in de tentoonstelling De donkere kamer van Indië; Beelden van de volgende generatie.
Het koloniale verleden staat volop ter discussie. De jongere generatie Indische Nederlanders heeft er een persoonlijke relatie mee, maar het niet zelf ervaren. Zij kennen de geschiedenis vooral uit de boekjes. Want van de eerste generatie Indische Nederlanders wordt gezegd dat zij zweeg over haar ervaringen in Nederlands-Indië en integratie in Nederland. Er was geen ruimte voor in het naoorlogse Nederland. Met deze oudere generatie verdwijnen de verhalen.
De Indische cultuurgeschiedenis is daarmee geen gesloten boek. Het ‘niet weten’ en ‘niet meer kunnen vragen’ activeert juist de jongere generatie. Zij onderzoekt haar eigen verleden, en ontdekt dat er niet één geschiedenis is, niet één verhaal.
Om verschillende kanten van het koloniale verleden te belichten, brengt Stichting Tong Tong het werk van drie kunstenaars samen. Fotografen Raoul Kramer en Eric Kampherbeek en ruimtelijk ontwerper Iris Erkelens reflecteren alle drie op het leven van hun grootouders in Nederlands-Indië. Zij illustreren dat de jongere generatie zich bezighoudt met haar geschiedenis en identiteit.
Hun werken laten ook zien dat er niet één koloniale geschiedenis is. Verschillende ervaringen leiden tot verschillende perspectieven. En met de tijd kunnen die perspectieven verschuiven.