• Krontjong op de
    Tong Tong Fair

  • Krontjong-interpretaties
    Montan & Lauwerends Keroncong-Jazz 4-tet

  • Abadi

  • Tetty Supangat

  • Kroncong Baru
    Julya Lo’ko (Shunya Deva) en Erwin van Ligten

Krontjong op de Tong Tong Fair

Geen Tong Tong zonder krontjong! Al sinds de eerste editie in 1959 is krontjong een vast onderdeel van het programma. Met zijn invloeden uit de Portugese volksmuziek, Goa, Malakka, Afrika, Soenda en Java is dit eeuwenoude wereldmuziek, ook wel de soundtrack van Indische cultuur genoemd. Wat staat er in 2018 op het programma?

Abadi

Na het stoppen van Rayuan Samudr’a en het Indisch Muzikanten Collectief was in Nederland geen krontjongorkest meer actief.  Tot vorig jaar.  In 2017 namen Marcel Titarsolej en Pim Fuchs het initiatief voor  een nieuw orkest, Abadi. Het bestaat deels uit musici die eerder in Indisch Muzikanten Collectief (IMC) speelden. Lees hier een interview met Abadi.

Donderdag 24 mei, zaterdag 26 mei 2018

Anna Montan & Patrick Lauwerends Kwartet

Jazz-zangeres Anna Montan vormt sinds 2008 een duo met bassist Patrick Lauwerends. Samen hebben zij een originele fusion van krontjong en jazz ontwikkeld. Anna Montan: “In onze muziek combineren we de typische harmonieën en ritmes van de krontjong met die van de jazz en is deze nieuwe fusion ontstaan.” 
Het duo trad in 2009 voor het eerst op met een bijzondere fusion van jazz en krontjong. Musicus en journalist George Dankmeyer (helaas in 2017 overleden) noemde dat optreden in tijdschrift De Sobat “een bijzondere prestatie”. “[…] Ze zijn musici die de moderne jazz, blues, fado, krontjong en een beetje kaseko (Patrick is van Surinaamse origine) schitterend in muzieknoten hebben uitgetekend. […] Om deze gedurfde duo-stijl te spelen moet je wel enige vaardigheid vocaal en/of instrumentaal hebben. En een brede kennis van wereldmuziek, wil je de simpel lijkende krontjong erin verweven.”

In 2018 treden Montan & Lauwerends aan met een kwartet. Met: Anna Montan (vocal; saron, kleine percussie, bekkens), Zane Massey (fluit, saxofoon), Patrick Lauwerends (contrabas) en Renadi Santoso (percussie; kendang, rindik).

Vrijdag 25 mei 2018

Keroncong De’Poespo uit Jakarta

In 2018 komt orkest Keroncong De’Poespo uit Jakarta over, onder leiding van Tetty Supangat (zang). Andere orkestleden zijn: Tuti Maryati (zangeres + MC), Ervina N Simarmata (zang), Bagus Dewantoro (zang),  Iswandaru (viool), Devara Egga Perdana (fluit),  Udyk P (keyboard/viool), Maryono (gitaar), Fajar Bagus eko sulistiyo (ukulele/tjuk), Ferry (banjo/tjak), Sutrisno (bass) en Mulyanto (cello). Het orkest speelt vooral krontjong asli en krontjong klassiekers.

Dinsdag 29 mei t/m zaterdag 2 juni 2018

Julya Lo’ko (nu Shunya Deva) en Erwin van Ligten

Bijzonder is dat Julya Lo’ko (nu Shunya Deva) en Erwin van Ligten hun geweldige programma ‘Krontjong Baru’ in reprise nemen, intense krontjonginterpretaties van door een van de beste zangeressen én gitaristen van Nederland.

Donderdag 31 mei 2018

Wat is krontjong?

Wat is krontjong?

Nadat de Hollanders Malakka in 1641 op Portugal hadden veroverd, brachten de overwinnaars een aantal Portugezen naar Batavia, het nieuw gestichte handelscentrum van de VOC. De Portugese groep had een zeer gevarieerde samenstelling. Er behoorden mestiços (Portugees-Aziatische christenen) toe en lokale bekeerden en mardijkers (vrijgelaten Afrikaanse, Indiase of andere Aziatische slaven die zich tot het christendom bekeerd hadden). De VOC had de mardijkers de grond van Toegoe geschonken en een klein dorp ontwikkelde zich op ongeveer twaalf kilometer ten noordoosten van Batavia. Tegenwoordig is Toegoe (huidige spelling Tugu) een wijk van de metropool Jakarta.

Wereldmuziek avant la lettre

In Toegoe hield men de Portugese gebruiken hoog: men sprak een Portugese mengtaal, en speelde een eigen muziek. De Noord-Afrikaanse Moren hadden hun stempel op deze Portugese muziek gedrukt tijdens hun heerschappij over Portugal in de 8e en 9e eeuw. Later beïnvloedden slaven uit Goa, Malakka en Afrika de Portugese muziek evenzeer. In Toegoe werd deze Portugese mengstijl verder beïnvloed door Soendanese en Javaanse muziek. De krontjong werd geboren, door alle invloeden ‘wereldmuziek avant la lettre’.

Vijf-snarige krontjonggitaar

Om een voorbeeld te geven van de familierelaties tussen de genres uit de verre uithoeken van het voormalige Portugese rijk: de cafrinho (soms cafrinyo gespeld) was ook in Brazilië en op Ceylon bekend, maar dan als slavendans van vermoedelijk Afrikaanse oorsprong. In de krontjong is het een van de oudste liedjes, gerekend tot het oer-portugis-repertoire. De typische, vijf-snarige krontjonggitaar stamt vermoedelijk af van de rajão, een vijf-snarige gitaar uit Madeira.