Indische Iconen in de Nederlandse popmuziek

Wil jij nou wel eens weten welke Indische en Molukse artiesten hun stempel op de popmuziek in Nederland hebben gedrukt? Bezoek dan de expositie ‘Indische Iconen’, tjokvol historische informatie én muziek. Lees hier meer.

Naar Holland. Repatriëring, migratie of vlucht?

De tentoonstelling Naar Holland gaat over de repatriëring van Indo- Europeanen (Indo’s) in de periode 1952–1956. De expositie richt zich op de vraag waarom deze Nederlanders naar Nederland vertrokken. Waren zij repatrianten, migranten of vluchtelingen? Naar Holland is een onthutsend relaas van de bijna onmogelijke positie waarin Indo-Europeanen verkeerden: zowel in Indonesië als in Nederland ongewenst. Lees hier meer.

Tip: Schrijfster Marion Bloem geeft op donderdag 31 mei in een gesproken column haar visie op deze geschiedenis.

  • Expositie Naar Holland over repatriering van Indische Nederlanders, te zien op de TTfa

Tropenjazz. Jazz in Indië. 1918–1951

De tentoonstelling Tropenjazz. Jazz in Indië. 1918–1951 vertelt het nagenoeg onbekende verhaal over de eerste jazz in Indië, Manilla bands en Indische jazzbands als de Brown’s Sugar Babies en Melody Makers.  Tropenjazz toont ook hoe Den Haag zich ontwikkelde tot een aanzienlijke jazzstad dankzij de bijdrage van Indische jazzmusici. In een lezing op vrijdag 25 mei vertelt samensteller Henk Mak van Dijk nog veel meer over deze muzikale geschiedenis.

De Pasar Malam van Tong-Tong,
een Indische onderneming

De repatriëring van Indische Nederlanders is de directe aanleiding voor het ontstaan van de Tong Tong Fair. Als een van de eerste evenementen in Nederland combineerde de Haagse ‘Pasar’ amusement met culinaire en commerciële activiteiten in een on-Hollands decor.

De tentoonstelling De Pasar Malam van Tong-Tong, een Indische onderneming gaat o.a. in op de betekenis van het evenement voor Indisch Nederland.