Het Tong Tong Festival neemt de vermenging van de Oosterse en Westerse cultuur als uitgangspunt voor een modern en origineel programma. Er is worldjazz, fusion en rootsmuziek op de podia in 2019.
Worldjazz, fusion, rootsmuziek
23 mei
Kolintang Bapontar uit Jakarta
Kolintang Bapontar uit Jakarta
Het orkest Kolintang Bapontar komt uit Zuid-Jakarta en bespeelt verschillende Kolintang (slaginstrumenten). Kolintang is een muziekinstrument van de Minahasa (Noord-Sulawesi), dat als basismateriaal hout heeft en dat vrij lage en hoge noten kan bereiken.
Het woord kolintang komt van het geluid Kolintang: Tong (lage toon), Ting (hoge toon) en Tang (middelste toon). In de taal van het Minahasa-gebied om mensen aan te moedigen kolintang te spelen: “Let’s Ting Tong Tang” met de uitdrukking “Maimo Kumolintang” en uit die gewoonte ontstond de naam “kolintang”. Natuurlijk laat Kolintang Bapontar ook dansen uit de Minahassa zien.
Waar, wanneer
Pentas Wisata, donderdag 23 mei
24 mei
UNTUNG Kumpulanband
UNTUNG Kumpulanband
Frederik van Tienen is de spil van de formatie UNTUNG. De muziek is een cross-over van Indonesische en westerse muziek. Frederik deed hiervoor zijn inspiratie op tijdens een reis door zijn geboorteland Indonesië. In Nederland arrangeerde hij zijn eigen westerse composities in de stijl van de Indonesische cultuur. Zijn muzikale reis mondde uit in de oprichting van het fusion gamelanorkest UNTUNG.
Naast drums, bas, gitaar, toetsen en percussie speelt UNTUNG ook Indonesische instrumenten, zoals de bonang, de saron en de kendang.
Bonang, saron, kendang
Een bonang is een Indonesische metallofoon met 8 bronzen, liggende, gongketels die op koorden rusten in een houten raam. Ze zijn gestemd in een diatonische toonladder en worden bespeeld met een hamer met rood touw aan de uiteinden. De Bonang is een vast onderdeel van een gamelanorkest.
Een salon is een Indonesische metallofoon met 6 bronzen of ijzeren toetsen, die door de rechterhand met een houten hamer worden bespeeld terwijl de linkerhand de toetsen dempt. De saron is een vast onderdeel van een Gamelanorkest en volgt daarin de basismelodie.
Een kendang is dubbelzijdige Javaanse handtrommel, gemaakt van het hout van een jackfruitboom en bespannen met geiten-of koeienhuid. Deze trommel vervult mde leidersrol in een Gamelanorkest.
UNTUNG
Frederik van Tienen: zang, bonang, saron, kendang, slagwerk/percussie
Mirna Bletterman: zang, suling en lichte percussie
Sacha Lapré: piano, keyboard, percussie
Yves Patrik Meijnhard van Schoor: elektrisch & akoestische gitaar
Christian Wattimena: elektrisch basgitaar
Dennis van Velsen: slagwerk/percussie
Hoe klinkt UNTUNG?
De geluiden van de GAMELAN instrumentarium worden verweven met JAZZ, FUSION, POP, ROCK ,SOUL , SWINGBEAT, & DANCE.
Waar, wanneer
Tong-Tong-Podium, vrijdag 24 mei
23 t/m 27 mei
Krontjongorkest Toegoe uit Jakarta
Krontjongorkest Toegoe uit Jakarta
Met zijn invloeden uit de Portugese volksmuziek, Goa, Malakka, Afrika, Soenda en Java is dit eeuwenoude wereldmuziek, ook wel de soundtrack van Indische cultuur genoemd. De bakermat van krontjong is Toegoe, nabij Jakarta. Hier komt ook het orkest Toegoe vandaan, in 2019 te gast.
Keroncong Tugu Cafrinho (Vierde generatie) o.l.v. Guido Quiko
Tugu (Toegoe) was een nederzetting bij Batavia, ontstaan doordat de VOC in 1611 een stuk land aanwees waar de vrijgelaten slaven van de Portugezen (Mardijkers) zich konden vestigen. Tugu ontwikkelde zich tot een gemêleerde gemeenschap, een soort smeltkroes van allerlei culturen. Er vond een soort kruisbestuiving plaats van diverse culturen en uiteraard had dit ook invloed op de muziek. Tugu lag vlak bij de haven van Tandjong Priok en waar een haven is, is handel en zijn er reizigers, drukte en gezelligheid; leven. Van Tugu verspreidde de krontjong zich naar Batavia en andere delen van de archipel. In Batavia werden krontjongclubs opgericht.
Ook binnen de krontjong op zich ontstonden nieuwe regionale stijlen, zoals ook de Kemajoran-stijl, rond 1918. In Kemajoran woonden voornamelijk Indo-Europeanen, waardoor de wijk de bijnaam Kampong Belanda kreeg. Veel later, toen het vliegveld Kemajoran er kwam in 1940 (tot 1985) was het er ook nog goed toeven, is mij verteld. Waar een (lucht)haven is, is verkeer, en drukte; gezelligheid en leven.
Waar, wanneer
Donderdag 23 mei t/m dinsdag 27 mei
25 mei
Tahitiaans programma met Maeva, Kaili en Teaonui Tetumu
Tahitiaans programma met Maeva, Kaili en Teaonui Tetumu
Via de Nederlandse internationaal gerespecteerde groep Maeva leerden wij enige jaren terug percussionist Kaili kennen, geboren en getogen op Kaua’i, een van de eilanden van Hawaii. Deze grondlegger van het ‘San Francisco Tahiti Fete’ en het ‘Kaleponi Hula Festival’, populaire festivals gewijd aan de Polynesische muziek, wees ons op Teaonui Tetumu uit Frankrijk, een bekroonde Tahitiaanse solodanser. Op de video boven zie je hem in actie.
Maeva, Kaili en Teaonui Tetumu treden in 2019 op de 61e Tong Tong Fair op.
Lees meer
Waar, wanneer
Tong-Tong-Podium, zaterdag 25 mei
27 mei
Krontjong van Abadi
Krontjong van Abadi
Na het stoppen van de formaties Rayuan Samudr’a (het ensemble van Rudi en Bea Matulessi) en het Indisch Muzikanten Collectief kende Nederland geen krontjongorkest meer. Tot 2017, toen Marcel Titarsolej, Pim Fuchs en anderen Abadi oprichtten, o.a. met musici die eerder in Indisch Muzikanten Collectief (IMC) speelden.
Lees hier een interview met Pim Fuchs.
Waar, wanneer
Tong-Tong-Podium, maandag 27 mei
28 mei t/m 2 juni
Krontjongorkest De Poespo uit Jakarta
Krontjongorkest De Poespo uit Jakarta
In 2019 komt krontjongorkest De Poespo uit Jakarta over, onder leiding van Tetty Supangat (zang). Het orkest speelt vooral krontjong asli en krontjong klassiekers.
Andere orkestleden zijn: Tuti Maryati (zangeres + MC), Ervina N Simarmata (zang), Bagus Dewantoro (zang), Iswandaru (viool), Devara Egga Perdana (fluit), Udyk P (keyboard/viool), Maryono (gitaar), Fajar Bagus eko sulistiyo (ukulele/tjuk), Ferry (banjo/tjak), Sutrisno (bass) en Mulyanto (cello).
Waar, wanneer
Dinsdag 28 mei t/m zondag 2 juni
29 mei
L E K R A N T Y: Kracht, Klank en Ritme
L E K R A N T Y: Kracht, Klank en Ritme
Kracht, Klank en Ritme, en je hoort de familie Lekranty-Lo’ko. Meest bekend is Julya Lo’ko, nu genaamd Shunya Deva. Zij neemt mee haar zusters Maria en Rara en haar broer Victor. Van de 3e generatie neemt ze mee Gino-Cochise en Sequoyah en op gitaar Ruben Cruz.
Wat gaan ze doen?
Naast enkele nieuwe songs, gaat L E K R A N T Y een creatief proces aan met Molukse traditionals, die zij zullen bewerken, zonder dat ze aan authenticiteit verliezen. De kracht, de klank, het ritme en de schoonheid van de traditionals zullen ook nu gevoeld worden. Hoor, zie en beleef mee hoe traditie evolueert en bij de artistieke 3e generatie, anno 2019, leeft!
Waar, wanneer
Tong-Tong-Podium, woensdag 29 mei
29 Mei
A tribute to Joni Michell 75 years!
A tribute to Joni Michell 75 years!
‘A tribute to Joni Michell 75 years!’ door Brenda Frans, Nippy Noya, Wim Lohy e.a. (worldjazz)
Waar, wanneer
Tong-Tong-Podium, woensdag 29 mei
29 mei
Polynesische dansshow met live muziek van Mai’ana
Polynesische dansshow met live muziek van Mai’ana
De Polynesische dansgroep Mai’ana presenteert tijdens het Tong Tong Festival een nieuwe show met Polynesische muziek en dans uit o.a. Hawaii, Tahiti en Samoa. Bijzonder is dat de dansers door muzikanten met traditionele instrumenten worden begeleid; allen zijn opgeleid in Hawaï. Conchita Joenoes van Mai’ana kreeg onder meer les van de Tahitiaanse leraar Tunui Tully, een zoon van Marie Terangi. Dit maakt Mai’ana uniek in Nederland en in grote delen van Europa.
Waar, wanneer
Tong-Tong-Podium, woensdag 29 mei
30 mei
Boi Akih & Friends
Boi Akih & Friends
De warme stem van Monica Akihary en het inventieve gitaarspel van Niels Brouwer vormen de basis van de groep, die jazz, kamermuziek, Melanesische muziek, fantasierijke grooves en fascinerende improvisaties samenbrengt.
Speciaal voor het concert op de Tong Tong Fair speelt het duo in kwartet met de Malinese kora en ngoni-speler Zoumana Diarra en de legendarische Molukse percussionist Nippy Noya, die samenwerkte met Charlie Mariano, Billy Cobham, Jan Akkerman en vele anderen.
Recensies van eerdere optredens:
‘Een magische avond’
— William Maail, Cutting Edge 22 december 2018
’Een van de hoogtepunten van de jubileumeditie van het Holland Festival was de wereldpremière van Controlling The Swing, een nieuwe compositie van gitarist Niels Brouwer. Op indrukwekkende wijze smolten traditionele en hedendaagse muziek, akoestische en elektronische, samen in de volgepakte bovenzaal van Paradiso. Zelden hoorde ik Monica Akihary zo goed zingen – spatzuiver en met volledige overgave. Haar partner Niels Brouwer en de andere begeleiders haalden het beste in elkaar naar boven. Het daverende applaus na afloop was dan ook volkomen terecht’.
— MixedWorldMusic over Boi Akih op Holland Festival 2017
Waar, wanneer
Tong-Tong-Podium, donderdag 30 mei
31 mei
Ciconia Consort o.l.v. Dick van Gasteren
Ciconia Consort o.l.v. Dick van Gasteren
Ciconia Consort o.l.v. Dick van Gasteren brengt een programma met werken van componisten die in de vorige eeuw een belangrijke rol speelden in het Haagse muziekleven. Het orkest – op het Tong-Tong-Podium! – speelt composities van Constant van de Wall (Wajanglegende opus 25), Willem van Otterloo (Passacaglia) en Willem Mengelberg (Sinfonietta voor strijkorkest ).
Willem van Otterloo was 25 jaar lang chefdirigent van het Residentie Orkest en bracht het orkest tot grote hoogten. Deze legendarische musicus is vooral bij de iets oudere Hagenaars nog een echt begrip. De befaamde Willem Mengelberg trad als chefdirigent van Het Amsterdamse Concertgebouworkest veelvuldig op in muziek minnend Den Haag, o.a. in de beroemde Diligentia-concerten. Dat beide dirigenten ook verdienstelijke componisten waren is weinig bekend. Belangrijk is altijd geweest de band tussen Den Haag en Nederlands-Indië. Net zoals bij schrijvers als Louis Couperus werden componisten geïnspireerd door de kunst en cultuur uit Nederlandse Indië. Constant van de Wall liet zich in zijn werk beïnvloeden door de gamelanmuziek.
Dirigent Dick van Gasteren
Sinds de oprichting in 2012 is Dick van Gasteren dirigent en artistiek leider van het Ciconia Consort. Daarnaast is Van Gasteren vaste gastdirigent van het fameuze Orquesta Simón Bolívar dat hij leidde in onder andere symfonieën van Schumann, Bruckner en Mahler. Ook dirigeert hij regelmatig andere Venezolaanse orkesten van El Sistema zoals Francisco de Miranda en Teresa Carreño en geeft hij, als docent aan het Conservatorio Itinerante de Venezuela, directielessen en masterclasses aan talentvolle jonge dirigenten.
Van Gasteren studeerde cello, orkestdirectie, kunstgeschiedenis en rechten. Hij studeerde cello bij Anner Bijlsma aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en orkestdirectie bij Jan Stulen, gevolgd door lessen van Bernard Haitink in Londen. Van Gasteren was laureaat bij de dirigentenmasterclass Accademia Musicale Chigiana in Siena en de Wiener Meisterkurs. Als assistent van Haitink dirigeerde hij het Fernorchester bij het Koninklijk Concertgebouworkest tijdens het Mahlerfestival Amsterdam in 1995. Concertprogramma’s dirigeerde hij onder andere bij het Limburgs Symfonie Orkest, Noordhollands Philharmonisch Orkest, Nürnberger Symphoniker en Wiener Klangforum Orchester en opera’s aan het Oldenburgisches Staatstheater (Othello, Don Pasquale en Die Fledermaus). In de Koninklijke Schouwburg Den Haag dirigeerde hij Attima, de Nederlands-Indonesische opera van Constant van de Wall.
Van Gasteren was te zien in twee afleveringen van het televisieprogramma Het Klokhuis over het beroep dirigent. In oktober 2010 verscheen van zijn hand bij de Walburgpers het boek Over jeugdorkesten en de didactiek van het dirigeren. Het boek is vertaald in het Spaans en geldt als lesmateriaal voor dirigenten van El Sistema Venezuela.
Ciconia Consorts
Sinds de oprichting in 2012 geeft het Ciconia Consort spraakmakende uitvoeringen en heeft het ensemble met verrassende programmeringen en hoge speelkwaliteit een vaste plek in de Haagse en Nederlandse culturele klassieke wereld verworven. Naast de thuisbasis Den Haag speelt het orkest concerten door het hele land. Het Ciconia Consort staat onder leiding van Dick van Gasteren en orkestleden zijn jonge musici die hun sporen hebben verdiend op nationale en internationale concoursen en concertpodia. Het orkest wil niet slechts een concert bieden maar ‘een ervaring’, ‘een avond of middag uit’.
Daarbij worden concertprogramma’s vaak aangekleed met cross-overs naar andere disciplines zoals theater, literatuur en wetenschap of een culinaire versnapering.
De concerten spelen regelmatig in op maatschappelijk actuele thema’s.
Ciconia Consort speelt muziek uit alle stijlperioden, van barok tot modern. Naast de grote strijkerswerken staan ook vaak onbekende meesterwerken en Nederlandse premières op het programma.
Ciconia Consort werkte samen met solisten en sprekers als Peter Gijsbertsen, Lilian Farahani, Pieter Wispelwey, Pieter Waterdrinker, Maarten van Rossem en Lavinia Meijer. Terwijl het orkest naar de hoogst haalbare kwaliteit van musiceren streeft, zijn speelvreugde en intensief & energiek musiceren altijd het ideaal! In december 2018 verscheen de debuut CD van Ciconia Consort: French music for string orchestra met Frans repertoire van o.a. Koechlin, Castérède en Honegger. De CD heeft internationaal al lovende recensies gekregen:
Dit schreef de pers…
“Enthousiast ben ik over deze debuut-cd en over het bijzondere repertoire. […] een spetterend, tot in de puntjes verzorgd ensemble.” – Klassieke Zaken
“… mit jedem Ton aufregende Debüt-CD […] Die zumeist jungen Musiker sind mit einer Begeisterung bei der Sache, die sich sofort auf den Hörer überträgt. Vive la France!” – Südwest Presse
Waar, wanneer
Tong-Tong-Podium, vrijdag 31 mei
2 juni
Boi Akih met Tim Persent en Heather Ware
Boi Akih met Tim Persent en Heather Ware
‘Tjatoer’, betekent 4 in het Sanskriet, en ook in o.a. het Javaans en Balinees. Tjatoer is een speciaal voor Tong Tong gemaakt programma door de 4 artiesten, dansers Tim Persent en Heather Ware en het duo Boi Akih, Monica Akihary en Niels Brouwer. Naast 4 betekent tjatoer ook schaken, en als in een schaakspel zullen de dansers en musici vanuit hun eigen identiteit en individualiteit een spannend en uniek spel van klanken en beelden oproepen. Nu weer apart, dan weer samen.
Tim Persent
… volgde zijn opleiding aan de Rambert Ballet School in Londen en danste bij De Rotterdamse Dansgroep. In New York werkte hij met Ton Simons en de Brenda Daniels Dance Company, in Nederland met Krisztina de Châtel, Paul Selwyn Norton, Michael Schumacher en Roland Shankula. Tim danste sinds 1994 bij LeineRoebana. In 1993 ontving hij de Zilveren Theaterdansprijs, en in 2004 de Gouden Zwaan voor zijn complete oeuvre, de belangrijkste Nederlandse dansprijs. Tim was artistiek leider dans van het ITS festival.
Hij danst nu vaker in ad hoc producties. Zo danste hij in ‘Dances’ met zangeres Claron McFadden, een ‘armchoreografie’ van Krisztina de Châtel.
Heather Ware
… danste sinds 2003 bij LeineRoebana. Ze is opgeleid in Canada (Royal Winnipeg Ballet School en Toronto Dance Theatre) en aan de Rotterdamse Dansacademie. Ze werkte met choreografen als Johnny Schoofs, Celia Grannum en Jennifer Hanna. Voor haar rol in 172 suggesties aan een lichaam van LeineRoebana kreeg ze de Zwaan voor meest indrukwekkende dansprestatie 2010. Heather Ware was vaste danser bij LeineRoebana.
Heather danst nu ook vaker in ad hoc producties. Zo danste ze onlangs in The Beauty of Falling Apart een solo voor haar gemaakt door Hilde Elbers. Als choreografe maakte Heather omgekeerd een solo voor Hilde.
LeineRoebane
Beide moderne dansers hebben kennis gemaakt met Indonesische dans tijdens hun werk met LeineRoebana.
2 juni
Dwi Mekar uit Noord-Bali
Dwi Mekar uit Noord-Bali
Dwi Mekar werd in 1991 in Singaraja, Noord-Bali, opgericht door de kunstenaar I Nyoman Durpa. In 2016 zette zijn zoon Gede Pande Satria Kusumayuda het werk van zijn vader voort. Deze kunstschool specialiseert zich in de Gamelan Gong Kebyar-stijl, ontstaan in het begin van de 20e eeuw. De stijl is nu typerend voor de gamelan van Bali. De dynamische muziek, de expressieve dans, de kleurrijke kostuums smelten samen in een energiek ‘Gesamtkunstwerk’.
Toegewijd aan de Goden
De Balinese kunstenaar realiseert zich dat hij slechts alleen een onderdeel van een groot geheel is; alleen kan hij niets doen. Alles bij elkaar hebben we een sonore polychrome patch: een weerspiegeling van het Balinese sociale leven en een hymne voor de goden. Het symbool van de school is de Tri Sula, het wapen van de God Sambu, drie bladeren die een driehoek vormen: één blad voor de kunst voor de Goden, één blad voor de kunst voor het land en één blad om kunst naar de gemeenschap te brengen. Het doel van de school is om de Balinese traditionele kunst en cultuur te behouden en te ontwikkelen.
Het gezelschap komt over uit Bali voor de 61e Tong Tong Fair. Ook enkele in België woonachtige Balinezen spelen mee.
Waar, wanneer
Tong-Tong-Podium, zondag 2 juni
Trationele muziek en dans uit Indonesië
De 61e Tong Tong Fair heet culturele dans- en muziekgroepen welkom uit West-Sumatra, Bali en Java.